2021-06-11
Çağımızın otomobil trendi yaklaşık 10 yıl önce elektrikli otomobillerin uzun mesafeler kat edebilmesiyle bir anda değişti. Günümüzde elektrikli otomobillerin menzili 450 kilometreye kadar ulaştı ve her geçen gün gelişmeye devam ediyor.
Bu noktada tüketicilerin aklına gelen soruların belkide ilki elektirikli araç satın alırken nelere dikkat edileceğidir. Rahatça öngörülür ki elektrikli araçlar bildiğimiz içten yanmalı araçlara göre çok farklı bir pazar. Bu da elektrikli araçlar hakkında sıkı bir araştırma yapılması gerekliliğini bize gösteriyor. Pilotcar olarak, tüketicileri konu hakkında bilgilendirmek adına bir yazı kaleme aldık, böylece elektrikli araç satın alırken akıllarda oluşan bazı sorulara kolaylıkla yanıt bulabileceksiniz.
Elektrikli araçlarda batarya değeri kw/h ile verilir ve bu da batarya ölçüsü hakkında bize fikir verir.
Fakat bu noktada önemli olansa bataryanın boyutu değil, aracın verimliliğidir. Yani, elektrikli araç satın alırken batarya ölçüsüyle hareket etmek yanıltıcı olabilir. Bu nedenle, büyük bataryaların çekiciliğine kapılmadan önce araçların enerji tüketimine bakmak gerekir.
Elektrikli araçların anlık yakıt tüketimi hesaplamasıysa oldukça basittir. Örneğin, 100 km de 145 kWh ise anlık olarak 145 Wh/km enerji tüketmiş demektir.
Özetle, batarya boyutuna bakmadan önce aracın elektronik aksamının ve ısıtma sisteminin enerji verimliliğine bakmak doğru olur.
Bunun yanı sıra diğer önemli bilgi, bataryanın çalışma sıcaklığının 25 ile 55 derece arasında olması gerektiğidir. Çünkü en iyi verimliliği, yani en uzun mesafe sürüşü bu sıcaklık değerleriyle alınır. Bu özelliğin adıysa PreHeat'dır.
Elektrikli araçların olmazsa olmazıysa sürekli internete bağlı olma zorunluluğudur. Sağlıklı bir PreHeat işlemi sürücünün aracının mobil uygulamasını açması ve PreHeat işlemine telefonunuzdan başlatmasıyla münkündür. Bunun yanı sıra, sürekli güncellenen şarj noktalarının aracın navigasyon sisteminde görüntülenebilmesi için de sürekli internete bağlı olma zorunluluğu vardır. Bir elektrikli araçta 'Regen' mutlaka olmalıdır. Regen, elektrikli aracın yol alırken gaza basılmadığı her durumda harcadığı enerjinin bir kısmını geri kazanmasıdır.
Bunun anlamı, örneğin bir yokuşu çıkarken bataryanın yüzde 10 kısmı harcanırsa aynı yokuşu gaza basmayarak indiğinide elektrikli araç Regen ile yüzde 5 bataryanın dolmasını sağlıyor.
Bu noktada tüketicilerin aklına gelen soruların belkide ilki elektirikli araç satın alırken nelere dikkat edileceğidir. Rahatça öngörülür ki elektrikli araçlar bildiğimiz içten yanmalı araçlara göre çok farklı bir pazar. Bu da elektrikli araçlar hakkında sıkı bir araştırma yapılması gerekliliğini bize gösteriyor. Pilotcar olarak, tüketicileri konu hakkında bilgilendirmek adına bir yazı kaleme aldık, böylece elektrikli araç satın alırken akıllarda oluşan bazı sorulara kolaylıkla yanıt bulabileceksiniz.
Elektrikli araçlarda batarya değeri kw/h ile verilir ve bu da batarya ölçüsü hakkında bize fikir verir.
Fakat bu noktada önemli olansa bataryanın boyutu değil, aracın verimliliğidir. Yani, elektrikli araç satın alırken batarya ölçüsüyle hareket etmek yanıltıcı olabilir. Bu nedenle, büyük bataryaların çekiciliğine kapılmadan önce araçların enerji tüketimine bakmak gerekir.
Elektrikli araçların anlık yakıt tüketimi hesaplamasıysa oldukça basittir. Örneğin, 100 km de 145 kWh ise anlık olarak 145 Wh/km enerji tüketmiş demektir.
Özetle, batarya boyutuna bakmadan önce aracın elektronik aksamının ve ısıtma sisteminin enerji verimliliğine bakmak doğru olur.
Bunun yanı sıra diğer önemli bilgi, bataryanın çalışma sıcaklığının 25 ile 55 derece arasında olması gerektiğidir. Çünkü en iyi verimliliği, yani en uzun mesafe sürüşü bu sıcaklık değerleriyle alınır. Bu özelliğin adıysa PreHeat'dır.
Elektrikli araçların olmazsa olmazıysa sürekli internete bağlı olma zorunluluğudur. Sağlıklı bir PreHeat işlemi sürücünün aracının mobil uygulamasını açması ve PreHeat işlemine telefonunuzdan başlatmasıyla münkündür. Bunun yanı sıra, sürekli güncellenen şarj noktalarının aracın navigasyon sisteminde görüntülenebilmesi için de sürekli internete bağlı olma zorunluluğu vardır. Bir elektrikli araçta 'Regen' mutlaka olmalıdır. Regen, elektrikli aracın yol alırken gaza basılmadığı her durumda harcadığı enerjinin bir kısmını geri kazanmasıdır.
Bunun anlamı, örneğin bir yokuşu çıkarken bataryanın yüzde 10 kısmı harcanırsa aynı yokuşu gaza basmayarak indiğinide elektrikli araç Regen ile yüzde 5 bataryanın dolmasını sağlıyor.